Kan vi komma överens om en sak du och jag? Vi gör en deal här och nu, att lägga av med uttryck som “nå ut”, “hitta kunder” eller, det värsta av dem alla: “jaga kunder”. Ta en titt på de här uttrycken. Vilken känsla utstrålar de tycker du? Jag ser en känsla av kamp, lite desperation, och stor brist på självtillit.

Kan vi komma överens om att vända på hela perspektivet? För företagande handlar inte ett enda dugg om att jaga kunder eller “nå ut”. Det handlar om att nå in! Det handlar om dig

Branding, eller varumärkesbyggande om du så vill, går ut på att använda det som finns inom dig. Det som utgör din kärna, som får ditt hjärta att slå ett extra slag och ger ett energipåslag större än alla espressos i varenda coffee shop i Stockholm. Plocka fram det. Använd det! Det är det som ger dig attraktionskraft.

Då finns inte längre något behov av att “hitta kunder”. Kunderna kommer att komma till dig när du har nått in, och sedan talar ut. Dessutom kan du då vara säker på att du kommer i kontakt med helt rätt kunder. Då har de nämligen redan fått en glimt av ditt verkliga du, sett din glöd och fått tillit till din kompetens. Lyckas du bra kommer du inte knappt ens att behöva din säljpitch, utan hamna i samtal i stil med “Jag älskade verkligen det där du sa, det förändrade mitt liv. Hur kan jag jobba närmare med dig? Vad säljer du?”

Tänk om du istället för att jaga, hitta eller försöka nå, istället kunde bli någon som kunder dras till som bin till ett glas sommarsaft. Vore inte det bra mycket roligare? Så vänd på perspektivet. Blicka inåt. Du behöver inte göra annat än att vara dig själv, och vara det med full kraft.

Vill du ha lite hjälp på vägen? Då kan du till exempel boka ett samtal med mig. Läs mer om det här.